Moe? Ga juist dan naar de gym!

Moe? Ga juist dan naar de gym!

Ongetwijfeld komt het je bekend voor. Je hebt een drukke dag op de universiteit of kantoor achter de rug, en bent blij om thuis op de bank te kunnen ploffen: de opwarmmaaltijd in de magnetron, de voeten op tafel en je favoriete serie op Netflix aan. Nog gaan sporten? Daar ben je veel te moe voor. Morgen ga je. Beloofd!

Sporten geeft juist energie
Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar juist door te sporten krijg je weer energie. Uit wetenschappelijke onderzoeken is gebleken dat lichaamsbeweging je een zogenaamde endorfine-boost geeft. Het ‘gelukshormoon’ endorfine is een stof die in je hersenen wordt aangemaakt en er voor zorgt dat je een ‘lekker gevoel’ aan sporten overhoudt. Waarschijnlijk herken je dit gevoel van voldoening van momenten dat je een zware inspanning tot een goed einde hebt gebracht. Andere onderzoeken tonen weer aan dat sporten de balans van stresshormonen reguleert. Dat is goed nieuws voor mensen die vanwege stress erg moe zijn.

Betere nachtrust
Over vermoeidheid gesproken: wetenschappers hebben aangetoond dat mensen die minimaal 2,5 uur per week sporten een betere nachtrust hebben dan diegenen die niet sporten. Bovendien maakt regelmatige lichaamsbeweging dat je fysieke gesteldheid verbetert en je minder vaak ziek, zwak of misselijk bent. Ook neemt de concentratie van sportende mensen toe en ze voelen zich beter functioneren tijdens hun werk of studie. Tot slot – en waarschijnlijk is het al bij je bekend – versterkt regelmatige lichaamsbeweging je conditie en kracht.

Tegengesteld effect
Genoeg redenen dus om ’s avonds alsnog naar de sportschool te gaan. Maar let wel op! Het is niet alleen belangrijk óf je sport, maar ook hoe je dat doet. Na een zware dag op kantoor of school onbezonnen in de gym te keer, kan juist een tegengesteld effect hebben. Met een te hoge sportintensiteit kan je vermoeidheid daardoor verergeren. Een op jou persoonlijk afgestemd trainingsschema biedt uitkomst.



WhatsApp mac!