‘Met drie gram zout per dag minder, verlaag je de kans op hart- en vaatziekten’

‘Met drie gram zout per dag minder, verlaag je de kans op hart- en vaatziekten’

De kans is groot dat jij of iemand in je directe omgeving ooit te maken krijgt met hart- en vaatziekten. De harde cijfers ondersteunen deze voorspelling: liefst 1,4 miljoen Nederlanders kampen momenteel met een hart- en vaatziekte. Na kanker is het bovendien de belangrijkste doodsoorzaak. In 2016 overleden 18.130 mannen en 20.483 vrouwen er aan, zo blijkt uit de meest recente cijfers van de Hartstichting. De verwachting is dat dit aantal de komende jaren verder toeneemt. Hoewel hart- en vaatziekten nooit volledig te voorkomen zijn, bestaat wel de mogelijkheid om het risico er op te verkleinen.

Minder zout
Eén van de belangrijkste oorzaken van hart- en vaatziekten is het overmatig consumeren van zout. Wetenschappers hebben berekend dat als we dagelijks allemaal 3 gram minder zout tot ons nemen, er elk jaar 1500 minder mensen overlijden en 6000 nieuwe gevallen van hart- en vaatziekten worden voorkomen. Zout volledig afzweren is ook niet goed en zelfs onmogelijk. Van nature bevatten alle voedingsmiddelen al een beetje zout. Dagelijks tot 6 gram zout is goed. Daar zit je sneller aan dan je wellicht verwacht. Veel producten bevatten ‘verborgen’ zout, zoals de ‘gezonde’ kant-en-klaarmaaltijden uit de supermarkt, sauzen en snacks. Ook in frisdranken, vruchtensappen uit een pak en energiedrinks zit veel zout. Om te achterhalen hoeveel zout een product bevat, kijk je op de verpakking.

Welke voeding wel en niet?
Door gezond te eten verklein je de kans op hart- en vaatziekten. Daaronder valt het dagelijks consumeren van groenten en fruit. Ook is het belangrijk om te kiezen voor voeding rijk aan koolhydraten, voedingsvezels en vitamines. Denk daarbij aan volkoren brood, volkoren pasta en zilvervliesrijst. Producten die gemaakt zijn van wit meel (bijvoorbeeld witbrood en koekjes) zijn minder verstandig. Peulvruchten zijn dat juist wél, want hierin zitten eiwit, veel voedingsvezels, ijzer en andere nuttige voedingsstoffen. Tot slot – en waarschijnlijk komt het niet als een verrassing – moet je opletten op het vet in je voeding. Kijk niet naar alleen de hoeveelheid, maar zeker ook het soort vet. Verzadigd vet en transvet (zoals in worst, taart en snacks) verhogen de kans op ziekten.

Loop met je dokter
Hoewel veel bekend is over de oorzaken van hart- en vaatziekten, blijft aanvullend onderzoek nodig. Morgen (zaterdag 29 september) staat de tiende editie van ‘Loop met je dokter’ op het programma. Door deel te nemen aan deze wandeling over 5 of 10 kilometer door Maastricht en het heuvelland, steun je het onderzoek naar hart- en vaatziekten in Limburg. mac-instructeur Constance verzorgt de warming up van dit evenement.

Meer informatie vind je hier.



WhatsApp mac!