Het wintertijddilemma: opstaan of langer slapen?

Het wintertijddilemma: opstaan of langer slapen?

Het is altijd een kleine puzzel: gaat de klok bij het ingaan van de wintertijd nou voor- of achteruit? Goed nieuws: aanstaande zondagochtend krijgen we een uurtje extra cadeau. Waarvoor gebruik jij dat uur? Je kunt er natuurlijk voor kiezen om langer in bed te blijven liggen. Het is ook een optie om dat uur optimaal te benutten, bijvoorbeeld door te wandelen, te sporten of iets anders leuks. Kiezen voor het opstaan biedt enkele voordelen.

Ochtendmensen zijn vaak positiever, optimistischer en staan tevredener in het leven, zo heeft onderzoek aangetoond. Bovendien is voor veel mensen de ochtend het productiefste moment van de dag. Je bent dan nog fris, zowel mentaal als fysiek. Daardoor kan je je waarschijnlijk beter focussen dan in de avonduren, als je al heel wat hebt gedaan. Het extra uur zondagmorgen is dus goed te gebruiken voor een inspanning. Maar let op! Maak het ook niet te gek! Tenslotte duurt deze zondag 25 in plaats van 24 uur, dus je hebt nog heel wat uren te gaan.

Biologische klok
Als je besluit het extra uur niet slapend door te brengen, dan is het onnodig om te vrezen dat je ritme helemaal in de war raakt. Je biologische klok denkt namelijk nog steeds dat het een uurtje later is, terwijl de klok in werkelijkheid iets anders aangeeft. Je staat dus niet ‘eerder’ op. De overgang naar de wintertijd is daarmee een ideaal moment om gewend te raken aan opstaan op een vroeger tijdstip. Als je van een avondmens een ochtendmens wil worden, dan helpen enkele simpele tips. Eerder gaan slapen en vaak op hetzelfde tijdstip zijn de belangrijkste. Jouw biologische klok werkt hier namelijk beter door. Een positief gevolg is dat in slaap vallen en opstaan je veel makkelijker afgaat.

Plan iets leuks
Verwacht je toch moeite te hebben om zondagmorgen het gegunde extra uurtje productief te benutten? Plan dan iets leuks en concreets. Dat maakt het vast makkelijker om uit je bed te komen. Meedoen aan onze spinning (10 uur) of de Bodytraining (11 uur) bijvoorbeeld. Alvast een goeie nachtrust gewenst!



WhatsApp mac!