Duur: 75 minuten
Intensiteit: **
Benodigdheden: Eigen yogamat

Doel: Yoga brengt je lichaam in topconditie, en daarmee je geest. Hatha maakt van ons geen yogi’s maar sadhaka’s; beoefenaars van het leven zelf.’

De Indiase wijsgeer Patanjali beschreef ruim tweeduizend jaar geleden in zijn Yoga sutra’s acht verschillende stadia van yoga: leefregels over hoe je een zinvol leven kunt leiden. Zo gaat het eerste voorschrift, yama, over je ethische normen en het tweede, niyama, over zelfdiscipline. Het derde en het vierde stadium, asana en pranayama, zijn het meest praktisch en vormen samen de hoofdingrediënten van Hatha yoga. Asana staat voor lichamelijke oefening, pranayama voor beheersing van de ademhaling.

Duur: 75 minuten
Intensiteit: **
Benodigdheden: Eigen yogamat

In het Sanskriet betekent 'Ha' de zon en 'Tha' de maan. De zon wordt geassocieerd met de mannelijke aspecten van onze natuur: verwarmen, dynamisch en actief. De maan wordt geassocieerd met de vrouwelijke aspecten van onze natuur: verkoelend, zacht en ontvankelijk.

Het doel van Hatha Yoga is om het evenwicht en de harmonie te vinden tussen deze twee tegengestelde energieën of krachten. Het is een weg naar heelheid die bestaat uit het verenigen van de tegenstellingen.

Bij Hatha Restorative ligt de nadruk op het herstellen van het lichaam door langer in de houdingen te blijven. Hierdoor worden zowel het fysieke als mentale lichaam terug in balans gebracht.

Duur: 75 minuten
Intensiteit: **
Benodigdheden: Eigen yogamat

Doel: Easy flow Yoga helpt het lichaam om sterker te worden, spieren worden soepeler en de conditie verbetert. Het geeft lichamelijk, emotioneel en mentaal balans. Het bemiddelt tussen de dynamiek van de inspanning , en de rust van de ontspanning.

Easy flow Yoga is een dynamische vorm van yoga met als doel het energieniveau en de vitaliteit te verhogen. De les start met een meditatie en eindigt in een ontspanning (Savasana). Verschillende op elkaar afgestemde houdingen (asana’s) worden door middel van vloeiende bewegingen, ademhaling en focus met elkaar verbonden.

Door de vloeiende bewegingen ontstaat een harmonische energieverdeling.

Er kan ook gebruik worden gemaakt van zogehete ‘ props’, zoals kussen , speciale blokken en dekentjes zodat iedere houding aangepast en uitvoerbaar is voor everyBODY in een rustig tempo.

Duur: 75 minuten
Intensiteit: ****
Benodigdheden: Eigen yogamat

Power Yoga is afgeleid van de traditionele Ashtanga Yoga en richt zich vooral op het bewegen op de adem (vinyasa systeem) door middel van pittige houdingen (asana’s) word je uit je hoofd gehaald en in je lichaam gebracht. Er worden staande houdingen gedaan, zittende en liggende Door het combineren van alle verschillende soorten asana’s (houdingen) binnen de Yoga wordt je uitgedaagd om je grenzen op te zoeken zonder er over heen te gaan en creëer je een sterk lichaam en een goede balans tussen Body, mind and soul.

Duur: 75 minuten
Intensiteit: ***
Benodigdheden: Eigen yogamat

Doel: Vinyasa wordt soms benoemd als yoga in aerobic stijl, vanwege de warmte die er binnen het spiermetabolisme ontstaat. Dat is waarom je alles er zo lekker uit kunt zweten tijdens een Vinyasa les: je geeft je lichaam de kans om afvalstoffen af te voeren en je huid krijgt een gezonde glans.

Deze dynamische vorm is momenteel de meest voorkomende yogastijl. Vinyasa staat ook wel bekend als Flow yoga: je kunt het het beste voor je zien als coördinatie van een flow van bepaalde houdingen op de beweging van de ademhaling. Je flowt als het ware van de ene naar de andere houding in een sequence. Houdingen vanuit de Zonnegroet vormen de basis van Vinyasa, deze worden opeenvolgend achter elkaar herhaald. Daarna volgen losse asana’s, om variatie binnen de flow toe te kunnen passen.

Duur: 75 minuten
Intensiteit: *
Benodigdheden: Eigen yogamat

Doel: Yin yoga zorgt ervoor dat je ook op de diepere niveaus flexibiliteit ontwikkelt, waardoor de ‘ flow van chi’ wordt bevorderd. Doordat we ook de meridianen en de chakra gebieden stimuleren worden eventuele energetische blokkades opgeheven. Het bevat veel elementen van mindfulness en heeft een meditatief en rustgevend effect.

Yin Yoga is een vorm van yoga waarin posities langer worden vastgehouden (+/- 5 min) vanuit een ontspannen houding. Waar je bij de meeste sporten je spieren aan- en ontspant gaat het er bij Yin yoga om dat je zoveel mogelijk spieren loslaat. De aandacht richt zicht op het bindweefsel en de gewrichten in het gebied waar je de stretch voelt. Aandachtsgebieden zijn meestal de onderrug of de verschillende spiergroepen in de benen, zoals de quadriceps en de hamstrings. Door de houdingen worden ook de betreffende gewrichten beweeglijker en actiever.

Duur: 60 minuten
Intensiteit: ***
Benodigdheden: Eigen yogamat

Doel: Met Pilates verbeter je jouw flexibiliteit, houding, en coördinatie. Je ontwikkelt lange en sterke spieren en versterkt je innerlijke core.

Pilates is ontwikkeld door Joseph Pilates en volgt de principes van bewust bewegen met beheersing en controle. De

Pilates Methode is een rustige oefenmethode gericht op de juiste lichaamshouding, het versterken van core spieren (powerhouse), een juiste ademhaling en een goede uitvoering van de oefeningen. Net als bij Yoga wordt Pilates beoefend met intense concentratie en specifieke ademhaling. Pilates is een workout voor iedereen.

Duur: 60 minuten
Intensiteit: ***
Benodigdheden: Eigen yogamat

Doel: Deze pilates les is voor iedereen die meer uitdaging zoekt! GEEN BEGINNERS

Een next level pilates les waarbij we er vanuit gaan dat je de basis technieken beheerst, en al geruime tijd pilates lessen volgt. De oefeningen zelf zijn complexer en geven meer verdieping, en ook de opeenvolging van oefeningen gaan sneller achter elkaar, waardoor de nadruk meer ligt op een echte flow en minder op uitleg van de technieken. Ook het tempo ligt een stuk hoger dan in de reguliere pilates les.

Duur: 60 minuten
Intensiteit: **
Benodigdheden: Yogamat

Doel: Meer kracht en flexibiliteit. Je laat stress en spanningen los. Na de les voel je je rustig en relaxt!

Bij BODYBALANCE™ kun je genieten van bewegingen uit yoga, tai chi en pilates. Het is je persoonlijke time-out van het dagelijks leven en zorgt voor een gezond lichaam en een gezonde geest.

Je doet eenvoudige en veilige yoga bewegingen om je hele lichaam sterker en flexibeler te maken. Het controleren van je ademhaling is onderdeel van alle bewegingen en de instructeur geeft altijd opties voor beginnende deelnemers.

Als je nog nooit aan yoga hebt gedaan, dan is BODYBALANCE een geweldige kennismaking met deze discipline en een goede aanvulling op alle andere sporten. De variatie in BODYBALANCE zorgt ervoor dat ook mensen die al bekend zijn met yoga erg genieten van het programma.

Duur:  60 minuten
Intensiteit: **
Nodig: Yoga mat

- Warming up (+/- 20 min)
- Sun Salutations (+/- 20 min)
- Yoga Nidra (+/- 20 min)