Voor veel mac-leden is het een vast ritueel: na afloop van een intensieve sportsessie bijkomen in onze sauna (75 graden Celsius). Heerlijk is dat! Niet alleen is een saunagang heel relaxend, het is ook nog eens heel gezond! Waarom? We leggen het je graag uit.

Van sporten krijg je energie en voel je je fitter. Daarna de sauna induiken, zorgt ervoor dat je ook vrolijker en gelukkiger bent. Zweedse geleerden hebben namelijk ontdekt dat je tijdens een saunabezoek de stof serotonine nog meer aanmaakt, en daardoor word je blij en ontspannen. Regelmatig de sauna bezoeken stimuleert ook je bloedsomloop, en dus ben je beter beschermd tegen griep en verkoudheid. Sterker nog: als je een halfjaar twee keer per week naar de sauna gaat, dan heb je 30 procent minder kans om griep te krijgen.

Goed voor je huid
Sommige mensen associëren met een veel te warme ruimte, waarin het niet uit te houden is. Dat laatste valt wel mee. In een sauna loopt de temperatuur weliswaar flink op, maar tegelijkertijd is de luchtvochtigheid zeer laag. Daardoor is de hitte redelijk te verdragen. Natuurlijk ga je behoorlijk zweten als je een tijdje in de sauna verblijft. Op dat moment openen je poriën zich en verlaat allerlei vuil je lichaam. Bovendien werkt een saunabezoek helend voor je huid: het versterkt de beschermlaag en hydrateert de hoornlaag.

Goed afkoelen
In de sauna warmt je lichaam ongeveer 1,5 graden op. Daarom is het belangrijk om je lichaam na het saunabezoek weer af te koelen. Misschien klinkt het niet heel aanlokkelijk, maar een ijskoude douche werkt echt verfrissend. Bovendien stimuleer je daarmee een goede werking van je organen. Zo gaan de haarvaten in je hoofd weer meer dicht staan en voorkom je hoofdpijn. Als je niet goed bent afgekoeld, zweet je ook nog heel lang na. Je wilt natuurlijk niet rondlopen in bezwete kleding!

Zin gekregen in een saunabezoek? Kom dan snel langs om heerlijk tot rust te komen in onze sauna’s!