Niet iedereen heeft zin of tijd om urenlang in de gym bezig te zijn. Ben je op zoek naar maximaal resultaat in zo min mogelijk tijd, dan is een High-Intensity Interval Training écht iets voor jou! In een training van maximaal dertig minuten push je jezelf tot het uiterste, bijvoorbeeld tijdens GRIT Strength en GRIT Athletic (check ons schema voor de aanvangstijden).

Tijdens een HIIT training wissel je zeer intensieve oefeningen af met korte periodes van rust, waarbij het doel is om nagenoeg buiten adem te raken. Als je na afloop nog genoeg put over hebt om verder te trainen, heb je duidelijk te weinig gas gegeven. Ja, een HIIT training is dus pittig en vermoeiend. Maar het eindresultaat mag er dan ook zijn! Door geregeld HIIT trainingen te doen, optimaliseer je bijvoorbeeld je zuurstofopname. Door de zware belasting gaat je hart namelijk meer bloed door het lichaam pompen. Meer bloed betekent meer zuurstof en dan duurt het langer voordat je spieren verzuren. Zo kan je langer doorgaan en verbetert je conditie!

Hoge verbranding
Een HIIT training is ook ideaal om veel calorieën te verbranden. Natuurlijk komt dit door de hogere intensiteit in vergelijking met veel andere trainingen. Als je de oefeningen goed uitvoert, is en blijft je hartslag geruime tijd hoog. Na de training heeft je lichaam bovendien langer zuurstof nodig om te herstellen. Dit heet het EPOC-effect en staat voor Excess Post-exercise Oxygen Consumption. De naverbranding is zeer hoog, volgens sommige experts tot wel 48 uur na je training.

Start voorzichtig
Waarschijnlijk denk je nu: ‘Ik wil ook HIIT Training doen!’ Mooi! Maar let op: Ben je nog niet zo getraind, start dan niet meteen op volle kracht. Als je nog niet zo veel conditie hebt opgebouwd, loop je namelijk al snel het risico op blessures (bijvoorbeeld door overbelasting). Pas als de training je makkelijk(er) afgaat, dan kan je de intensiteit opvoeren. Kies je voor een HIIT training met gewichten, dan is het erg belangrijk om – ter voorkoming van blessures – de technieken goed uit te voeren. Een les Bodypump meedoen is ideaal om de juiste technieken aan te leren. Ook is het – zelfs voor gevorderde sporters – van groot belang om voldoende rustdagen in te lassen. HIIT is zwaar, dus je hebt ook langer nodig om te herstellen.

Doe gratis mee!
Wil je eenmalig gratis meedoen aan een van onze HIIT GRIT lessen, meld je dan bij de balie op het moment dat GRIT Strength en GRIT Athletic op ons rooster staan! Je hoeft dus geen lid van mac SportsClub te zijn! Meedoen kan alleen in de maand april 2019!