Voor veel teamsporters is de zomerstop in volle gang. De één is blij even rust te hebben, een ander gruwelt er juist van niet wekelijks te kunnen sporten. Tot welk van de twee groepen je ook behoort, het is verstandig om tijdens de vakantieperiode fit te blijven. Hoe je dat doet? We hebben enkele tips!

1. Doe intervaltraining
Het is een inkoppertje, maar toch: je blijft fit door te sporten. Wellicht niet zo intensief als je gedurende het jaar doet, maar geregelde lichaamsbeweging is belangrijk. Daardoor blijf je fris, scherp en in vorm. Een prima training om tijdens ze zomer te doen, is intervaltraining. Ga bijvoorbeeld tien minuten op een aardig tempo rennen of fietsen (in de sportschool of buiten) en neem daarna een minuutje gas terug. Doe deze serie driemaal. Ongetwijfeld merk je al snel dat je hierdoor ‘in shape’ blijft.

2. Doe krachttraining
Tijdens de zomerstop ligt het gevaar op de loer dat je enkele kilo’s aankomt. Door te sporten voorkom je dit. Waarschijnlijk denk je daarbij vooral aan het doen van cardiotraining, omdat je daarmee de nodige calorieën verbrandt. Maar wist je dat dit ook met krachttraining lukt? Sterker nog: met krachttraining verbrand je zelfs meer calorieën, omdat er uren later nog sprake is van een naverbranding. Bovendien maakt krachttraining je spieren sterker.

3. Zoek een sportvriend
Beoefen je een teamsport, dan ben je eraan gewend om met anderen te sporten. Het is voor te stellen dat in je eentje sporten dan niet zo aanlokkelijk klinkt. De oplossing is vrij simpel: zoek iemand om mee te gaan sporten! Je kunt elkaar motiveren en het is ook nog eens supergezellig!

4. Let op je voedingspatroon
Het zonnetje schijnt en voor de vleeseters onder ons is het aansteken van de barbecue dan erg verleidelijk. De steaks en worsten die daarbij worden verorberd, zijn niet het meest gezond, om het zo te zeggen. Sowieso nodigen de zomermaanden uit om ongezonder te leven, bijvoorbeeld door op vakantie elke avond in een restaurant te eten. Blijf gevarieerde voeding nemen, met voldoende groente en fruit. Elke dag alcohol nuttigen, is ook niet verstandig. Drink bovendien genoeg water, zeker op warme dagen!

5. Rust goed uit
Na een druk jaar zijn de zomermaanden het ideale moment om te ontstressen en bij te komen. Sporten en bewegen blijft belangrijk, maar je rust nemen is dat eveneens. Ga ook niet opeens veel meer trainen dan je gewend was, want dan ben je snel opgebrand en is er de kans op blessures.

mac zomeractie
Ben je op zoek naar het ideale trainingsschema om de zomerstop mee door te komen? Onze instructeurs helpen je graag verder! Bovendien sport je als lid van een sportvereniging tijdens de zomermaanden spotgoedkoop bij mac SportsClub. Click hier voor onze speciale actie!