Een minuutje planken of squaten. Niet iedereen staat meteen te juichen bij het idee. Inderdaad, het zijn ook best pittige oefeningen. Maar ze zijn – net als andere oefeningen waarmee je je core-kracht traint – heel nuttig. Uit onderzoek blijkt dat met een goede core stability de kans op beenblessures afneemt. Met welke oefeningen je een sterkere core krijgt? We zetten er een aantal op een rij!

Allereerst moeten we een vooroordeel de wereld uit helpen. Core-training is meer dan werken aan strakkere buikspieren. Ook de spieren in je rug en nek zorgen voor core stability. Daardoor kunnen je armen en benen goed bewegen. Als je core stability niet optimaal is, vergroot dit de kans op kruisband-, meniscus- en enkelblessures, zo heeft het onderzoek aangetoond. Ook ben je dan gevoeliger voor overbelasting van bijvoorbeeld de hamstrings.

Goed te trainen
Een blessure volledig uitsluiten kan helaas niet. Maar gelukkig is je core stability goed te trainen, zodat de kans op blessures aan je benen wordt verkleind. Oefeningen die bijdragen aan een betere core stability zijn planking, side planking, superman, dead bug en glute bridge. Ook met oefeningen voor de armen en benen kan je je core trainen, zoals squats, lunges, deadlift en de staande shoulder press. Natuurlijk is het belangrijk om al deze oefeningen juist uit te voeren! Eén van onze instructeurs helpt je daar graag bij.